Böcker: ”Lyckostarnas Klubb” av Elisabeth Andersson

Standard

”Lyckostarnas Klubb” av Elisabeth Andersson
Recension skriven av Petra Rosenberg

Elisabeth Andersson är en ny författare för mig. Jag hittade ”Lyckostarnas Klubb” som e-bok på vårt bibliotek och texten som beskrev boken fångade mig direkt. Tre kvinnor i olika positioner i livet hade alla samma bekymmer. Övervikt. Det var kanske det som lockade mig, då jag själv hela livet kämpat mot min övervikt och testat varenda diet och viktminskningsprogram som finns.
Boken handlar om Bibi som arbetar som marknadschef på ett bokförlag, Lotta som är nyhetsredaktör på Rapport och Jenny som är Copywriter på en reklambyrå. De har alla samma problem, övervikt och ett beroende av Ostbågar. Deras vägar korsas när de alls tre registrerar sig på en viktminsknings-sida på internet och de alla skriver Ostbågar som sin största last, i övrigt står de på helt olika platser i livet. Bibi har blivit lämnad av sin man som var otrogen mot henne med en av hennes ”Stjärnförfattare” på bokförlaget och skilsmässan var ett faktum. Lotta är gift med Johan och har 2 barn och arbetar som nyhetsredaktör på Rapport. Jenny är singel och arbetar på reklambyrån och hennes största last, Ostbågarna, gjorde att hon blev ansiktet utåt för reklamen för nyttiga ostbågar och snart står det två män och drar i henne från vars en sida och Jenny vet inte vem hon ska välja.

De tre kvinnorna skapar sin egen klubb, ”Lyckostarnas Klubb”, och nya vänskapsband skapas.
Boken är en riktig ”feelgood”-roman och den var väldigt svår att lägga ifrån sig. När den tog slut så kändes livet med ens tomt, gott betyg för boken och författaren alltså. Nu ska jag ge mig på Elisabeths Venus-Trilogi, där två av böckerna finns tillgängliga som e-bok och ljudbok, den tredje och sista delen släpps som e-bok och ljudbok (på Storytel bland annat) den 12/7.

Böckerna i Venus-trilogin heter:

1. ”På andra sidan Venus”

2. ”Här och nu”